Sunday, 20 August 2017

මගේ බූදලේ යකෝ.....

පරන බෝතල පත්තර කාරයෙක් ආවා අපේ අම්මා ගෙදර ලට්ට ලොට්ට ගොඩක් දේවල් දේවලප් ඔහුට දුන්නා. අන්තිමේදි මගේ ෆයිල් එකත් දෙන්න හැදුවා, ඒත් මම ඒක නැවැත්තුවා මොකද? මේ ෆයිල් එකේ ඉන්නේ මම. මගේ අගයන්, වටිනාකම්, සිතුවිලි, මගේ අදහස් වටිනා අදහස් මේ ටික බැළුවම ඕනි කෙනෙක්ට හිතාගන්න පුළුවන් මේ ඉන්නේ මේ වගේ පුද්ගලයෙක් කියන එක. මේ ඉන්නේ අහවල් වර්ගයේ කැටගරියේ කෙනෙක් කියන එක. ඒක සුරැකිය යුතුයි. රැකගත යුතුයි. මොකද මේ ඉන්නේ මම නිසා. මගේ ෆයිල් එක මගේ ජිවිතය. සරලවම කියුවොත් මගේ කාබන් කොපිය.

Friday, 4 August 2017

කන්න තමයි

ආහාර ගැන අපිට කතා කරන්න ගොඩක් දේවල් තියෙනවා කිවුවොත් මම නිවැරදී ආහාර යනු අපේ පැවැත්මට අවශ්‍ය දෙයක් අපි කන හැටි ලිපා දනි කියලාඅපේ මුතුන්මිත්තො පවා කිවුවා ඔබට මතක ඇති. ඒ වගේම සිනි ආහාරයට ගැනීම නිසා පිලිකා ඇතිවන බවත් හෘදයාබාද තරබාරුබව වැනි බෝ නොවන රෝග වලට මුලික හේතුව බවත් කට පාලනය කර ගැනීම සෞඛ්‍යමත් ජීවිතයකට ඉතා වැදගත් හේතුවක් වන බවත් අපි දන්න දේවල් නේ.

ඒ වගේම තමයි දැන් අපේ අළුත් ක්‍රමයකට හැඩ ගැහෙනවා ඒ නම් පේලියෝලිතික් යුගයට අයිති විදියට කෑම කන එක. ඒ කියන්නේ අපේ ආහාර වල සීනි හා ධාන්‍ය භාවිතය අවම කරලා මස් ආහාරයට ගැනීම වැඩිකිරීම අපි ඉස්කෝලෙ යන කොට ඉගෙන ගත්ත ආහාර පිරමීඩය ඔබට මතක ඇති නේ අන්න ඒ පිරමීඩය ඔළුවෙන් පැත්ත හිටවලා ආහාර ගැනීම 
දැන් ඉතා හොද දෙයක් බවයි දැන් මතය වී ඇත්තේ.

කොහොම නමුත් අපි ආහාර ගන්නා අකාරය වෙනස් කර පේලියෝලිතික් ක්‍රමයට ආහාර ගැනීම නොකල හැකි දෙයක් බවත් වර්ථමානයේ අපි ඒ හදාගත්ත ක්‍රමය මිත්‍යාවක් බවත් විද්‍යඥයින් ප්‍රකාශ කරනවා (දන්නවානේ එක කණ්ඩායමක් හොදයි කියනකොට තව කණ්ඩායමක් නරකයි කියනවා විද්‍යාවනේ...) ඔවුන්ගේ ප්‍රකාශයන්ට අනුව පේලියෝලිතික් යුගයේ ආහාර වශයෙන් අපි අනුභවකලේ මස් විතරක් නෙවෙයි අපි ප්‍රදේශයෙන් ප්‍රදේශයට ගමන් කරන අතර ඒ ඒ ප්‍රදේශවලදී හමුවූ ආහාර ආහාරයට ගැනීම සිදුකල බවයි එහිදි දකින්ට ලැබුනු ප්‍රධාන ලක්ෂණ වනුයේ ආහාරලව විවිධත්වය, නැවුම් බව හා  ශාක කොටස් සම්පූර්යෙන්ම ආහාරයට ගැනීම (තන්තු බහුල ආහාර) යන සාධක තුලින් පෝලියෝලිතික් යුගයේ මිනිසාගේ නිරෝගී භාවයට මුලිකම න්‍යෂ්ටිය වූ බවයි.

නමුත් අපි දන්න තවත් විශේෂිත ආහාර රටාවක් තමයි බෞද්ධ භික්ෂුවගේ ආහාර රටාව දවල් දොළහෙන් පසුව ආහාර නොගැනීමත් දොළහෙන් පසුව දියර වර්ග පමණක් (නමුත් දියරමය ආහාර ඇතුලත් නොවේ) ආහාරයට ගැනීම සේම පිඩු සිගා වැඩීම තුලින් ලැබෙන තරමින් හෝ අවශ්‍ය පමණ ආහාර ගැනීමත් යන කාරනා ඉතා වැදගත් සධකවේ. මන්ද යත් ආහාරයට අපි ගන්නා බත් නැතිනම් ධාන්‍ය ශරීරයට සිනි වශයෙන් අවශෝෂණය වන අතර පසුව මේදය වශයෙන් ශරීරයේ තැම්පත්වේ මෙලෙස මේදය තැම්පත් වීම අඩුකරගත හැකි ක්‍රමයක් වනුයේ ලබාගන්නා ආහාර ප්‍රමාණය අඩු කිරීම හා ආහාර විවිධත්වය ඇතිකරගැනිමය. (බෞද්ධ භික්ෂුණ්ට නිරායාසයෙන්ම ලැබෙන දෙයකි)

කෙසේ නමුත් අපිට ගත හැකි ආදර්ශය වනුයේ ලබාගන්නා ආහාර විවිධත්වය ඇති කරගැනීම, ආහාර ප්‍රමාණය අවශ්‍ය තරම් පමනක් ලබාගැනීම, ගන්නා ආහාර ස්වාභාවිකව හා තන්තු බහුලව ලබාගැනීම, හැකියාවක් ඇතිනම් ආහාර වේල් දෙකක් පමණක් ලබාගැනීම වඩා යහපත් වේ.

මගේ බූදලේ යකෝ.....

පරන බෝතල පත්තර කාරයෙක් ආවා අපේ අම්මා ගෙදර ලට්ට ලොට්ට ගොඩක් දේවල් දේවලප් ඔහුට දුන්නා. අන්තිමේදි මගේ ෆයිල් එකත් දෙන්න හැදුවා, ඒත් මම ඒක...